נשק ישראלי בדרום סודן

פרסום זה הינו חלק מקמפיין "שמונה ימים" של חנוכה 2016. לקריאה במקום הכי חם בגיהנום לחצו כאן.

נשק ישראלי מאפשר טבח אכזרי בדרום סודן בתמיכה ושיתוף הממסד הישראלי

לישראל יש היסטוריה ארוכה של מכירת נשק לסכסוכים אלימים ברחבי העולם. ישראל מכרה נשק לרואנדה בזמן רצח העם, לדרום אפריקה תחת שלטון האפרטהייד ולסרביה במהלך מלחמות הבלקן. כיום, חברות ישראליות מוכרות נשק לטבח המתחולל בדרום סודן, בתיאום ושיווק הממשלה הישראלית.

מאז דצמבר 2013 מתחוללת במדינה החדשה מלחמת אזרחים עקובה מדם. לפי נתוני ארגוני זכויות האדם, למעלה מ-2.5 אזרחים נעקרו מביתם בגלל הלחימה, למעלה ממחצית האוכלוסיה צריכה סיוע הומניטרי,  עשרות אלפים נרצחו, מאות כפרים נשרפו. בקונפליקט בדרום סודן אונס הוא נשק, כאשר שני הצדדים פוגעים בנשים כדרך קבע. ילדים מהווים חלק גדול מהכוחות הלוחמים, כאשר גויסו בכוח למעל ה-16,000 ילדים לכוחות הלחימה.  ב-2014 מדינות אירופה הכריזו על אמברגו נשק למדינה, ארה"ב השעתה את הסיוע הצבאי למדינה ומדינות רבות מסרבות למכור נשק לטבח הרחב האזרחים.  בנובמבר, הצהיר האו"ם כי הסכסוך בדרום סודן עלול להפוך לרצח עם.

על אף שישראל מדווחת לרשם האו"ם לסחר בנשק קונבנציונאלי על חמש מדינות בלבד, אליהן היא מייצאת נשק, בעשורים האחרונים ישראל בפועל ייצאה נשק לכ-130 מדינות ברחבי העולם. הסתרת המידע על מכירות אלו איננו מקרי, ויש להניח שישראלים רבים היו מרימים גבה על חלק מהיעדים של נשק זה, ועל השימוש הנעשה בו בארצות היעד. כך גם במקרה של דרום סודאן, אשר כלי נשק ורובים מסוג "גליל" נצפו לא פעם בלחימה.

משרד הבטחון, כמו גם בכירים ישראלים רבים, מתגאים בקשרים הענפים עם הממשלה הדרום-סודנית. נציגים מדרום-סודן, כמו גם משלחות רכש רשמיות, מבקרים תדיר בתערוכות וכנסי התעשיה הבטחונית כמו ISDF  או כנס HLS שהתקיים בחודש שעבר בגני התערוכה. ישראל מעורבת לא רק בחימוש כבד של דרום סודאן, אלא גם באימון כוחות הצבא במדינה (כוחות הכוללים ילדים-חיילים).

במאי 2015 פנתה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) לשר הבטחון יעלון בשאלה אודות חוקיות הייצוא הבטחוני לדרום סודאן, עקב קיום החשש הסביר כי ייצוא זה משמש לביצוע פשעי מלחמה. לאחר שפנייתה לא ננתה, עתרה לבג"צ ב- 2016  יחד עם עו"ד איתי מק כנגד יצוא מערכת מעקב ישראלית לדרום סודן. ביוני 2016 ביקשה המדינה להטיל חיסיון על העתירה, וכך אומר שהדיונים יתקיימו בדלתיים סגורות.

פעולות מוצעות: